prawidłowa odległość billboardów od jezdni

Jak blisko drogi można postawić billboard? Poznaj przepisy!

Reklama zewnętrzna to świetny sposób na główny nośnik kampanii reklamowej lub jej wydatne uzupełnienie. Szczególną uwagę potencjalnego klienta można przykuć poprzez ciekawe wkomponowanie billboardów na budynkach lub skorzystanie z dobrodziejstw reklamy wolnostojącej. Zanim w ruch pójdzie klej billboardowy, oprócz ciekawego projektu graficznego potrzebna jest jednak również znajomość przepisów definiujących odległość konstrukcji od drogi. Jak daleko od niej musi znajdować się reklama? Katowice, droga krajowa czy gminna rządzą się odrębnymi regulacjami.

Bezpieczeństwo a widoczność

Kwestia zachowywania odpowiednich odstępów reklam od drogi jest istotna, bo ścierają się tu dwie kwestie. Śląski biznesmen, który wpisuje w wyszukiwarce hasło “billboard Sosnowiec”, chciałby postawić taką konstrukcję jak najbliżej drogi. Powód jest prosty – wtedy będzie najbardziej widoczna.

Instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo na drogach, takie jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, muszą jednak w pierwszej kolejności dbać o dobro użytkowników dróg, a zatem ich bezpieczeństwo. Regulacje są więc kompromisem pomiędzy tymi dążeniami.

Odległość billboardów od różnych rodzajów dróg

Szczegółowe wytyczne dotyczące odległości, jaka musi dzielić krawędź drogi od billboardu, zostały określone w rozporządzeniu ministra infrastruktury z 2003 roku. Wyznacznikiem dystansu jest tutaj typ drogi, przy jakiej ma być postawiona reklama wolnostojąca.

Największa jest odległość, jaką trzeba zachować w przypadku autostrad – w terenie zabudowanym może stać 30 metrów od krawędzi jezdni, a poza obszarem zabudowy 50 m. Przy drodze ekspresowej te wartości są nieco mniejsze i wynoszą odpowiednio 20 oraz 40 m.

Na nieco więcej ministerialne regulacje pozwalają w przypadku tak zwanych dróg ogólnodostępnych. W terenie zabudowy reklama może stanąć już 10 m od krawędzi drogi krajowej, poza zabudową – 25 m. Przy drogach powiatowych to odległości rzędu 8 i 20 m. Najbliżej jezdni mogą stać reklamy przy drogach gminnych, które zwykle są najmniej ruchliwe – w terenie niezabudowanym to 15 m, a w przypadku zabudowy jedynie 6. Warto przestrzegać tych reguł, w przeciwnym wypadku kampania OOH może bowiem skutkować karami dla reklamodawcy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.