Model AIDA to pojęcie w marketingu internetowym związane z tym, jaki wpływ ma reklama na potencjalnych nabywców dóbr i usług. AIDA to skrót od angielskich słów – A – attention, I – interest, D – desire, A – action, czyli uwaga, zainteresowanie, pożądanie jakiegoś dobra czy usługi i działanie, czyli reakcja konsumenta. Tak mało słów, a tak wiele treści. Model AIDA ma niezwykle dobry wpływ na tworzenie treści marketingowych. Choć powstał prawie wiek temu nadal ma rzeszę zwolenników ze względu na swoją niebywałą skuteczność. To narzędzie marketingowe może zwiększyć Twoją sprzedaż i zapewnić zyski dla Twojego przedsiębiorstwa.
Model AIDA marketing – podstawowe informacje czyli co musisz wiedzieć

Model AIDA – co to jest? Każdy kto nie zna tego pojęcia zastanawia się nad jego sensem. Jak najprościej więc wytłumaczyć, czym jest model AIDA? To technika w branży marketingowej dzięki, której zdecydowanie łatwiej przyciągniesz uwagę konsumenta do Twojego produktu. To pozwoli Ci na zwiększenie sprzedaży i zysków Twojej firmy. Akronim AIDA jak już wyżej wymieniono pochodzi od angielskich słów:
- Attention – uwaga, przyciągnięcie uwagi konsumenta
- Interest – zainteresowanie, chodzi tu o to, by klient zainteresował się danym dobrem
- Desire – pożądanie, wzbudzenie w kliencie silnej potrzeby posiadania danego towaru
- Action – akcja, czyli działanie by klient zakupił dane dobro lub skorzystał z danej usługi
Każde z tych słów reprezentuje pewien etap, a dokładniej, jakie reakcje wywołuje dana usługa lub dobro u klientów. To pozwala na przeanalizowanie tego, jak wygląda droga do zakupu konkretnej usługi czy produktu. Pojawia się tutaj jednak pewna wątpliwość – czy to ogólna reguła, którą można przyjąć? Trzeba przyjrzeć się czterem filarom tego modelu, by zrozumieć jego złożoność i docenić niebywałą skuteczność w działaniu.
Model AIDA reklama – przewodnik po wszystkich etapach – krok po kroku

A – Attention
Przykuć uwagę potencjalnego klienta to nie lada wyczyn. Szczególnie teraz gdy konkurencja na rynku rośnie z roku na rok. Poszczególne firmy nieustannie walczą o hegemonię w swojej branży. Dlatego tak istotnym aspektem jest, by zapaść w pamięć odbiorcy. Co jednak zrobić by właśnie Twoja firma została zapamiętana? Rozwiązanie wydaje się banalne – to przedstawienie treści w taki sposób, by na długi czas pozostały w świadomości użytkownika. Działania reklamowe muszą być skuteczne. Początkowy etap jest niczym efekt domina – pociąga za sobą następne. W pierwszym kroku musisz, więc odgadnąć potrzeby i oczekiwania konsumenta, aby znaleźć sposób na uatrakcyjnienie treści, co pozwoli na pozyskanie nowych nabywców dóbr i usług.
Tylko jak dotrzeć do odbiorców? Czym zwrócić ich uwagę? Jak się wyróżnić? Jest na to kilka sposobów:
- Używaj spersonalizowanych treści i komunikatów – dzięki temu Twój odbiorca poczuje się ważny, nawiążesz z nim więź, a to istotny element działań marketingowych.
- Pisz zrozumiale i eksponuj atuty swojej firmy – unikaj zwrotów z języka branżowego i specjalistycznego.
- Korzystaj z optymalizacji i SEO – dobre pozycjonowanie to klucz do sukcesu.
- Zainwestuj w kampanie reklamowe i marketing w social mediach – reklamuj się na Instagramie, Facebooku i wszędzie tam, gdzie możesz dotrzeć do rzeszy internautów.
- W tekstach content marketingowych używaj słów kluczowych i fraz, które są najczęściej są wyszukiwane w przeglądarkach
- Miej świadomość, że od tego, czy przyciągniesz uwagę zależą kolejne etapy pozyskiwania klienta. Pole do popisu jest ogromne. Działaj w sieci, przykuwaj uwagę. Tylko tak wzbudzisz zainteresowanie potencjalnego nabywcy.
I – Interest
Zwróciłeś uwagę klienta, więc kolejnym krokiem jest wzbudzenie zainteresowania. Chodzi o to, by rozbudzić jego ciekawość dotyczącą danego produktu, tak by był zaintrygowany towarem, jego właściwościami oraz zaletami wynikającymi z jego posiadania. Spraw, by interesowały go korzyści wynikające z użytkowania Twojego produktu. Musisz sprawić, by zagłębił się w jego specyfikę. Ludzie często nie zwracają uwagi na treść, za to bardziej interesują ich nagłówki czy tytuły. Teraz w czasach gdy okres skupienia i koncentracji stale się skraca, należy inwestować na przykład w ciekawe hasła reklamowe. Możesz też przyciągnąć uwagę wciągającym leadem artykułu lub intrygującym spotem reklamowym. Jeśli potencjalny nabywca poświęci choć chwilę na Twoją reklamę istnieje duże prawdopodobieństwo, że będzie chciał kupić dane dobro. Przecież gdy nie jesteśmy czymś zainteresowani, nie zwracamy na to nawet uwagi. Skoro już ktoś pochylił się nad naszym produktem, to utorował tym drogę do kolejnego szczebla piramidy, jakim jest pożądanie i chęć posiadania danego dobra.
D – desire
Gdy zainteresowałeś potencjalnego konsumenta swoim towarem, czas wzbudzić w nim chęć jego posiadania. Musi odczuwać, że Twój produkt jest mu niezbędny, by zaspokoić jego potrzeby i rozwiązać istniejące problemy. Dlatego istotnym aspektem trzeciego kroku jest pokazanie potencjalnemu nabywcy korzyści wynikających z posiadania Twojego towaru. Należy, więc zaprezentować produkt z jak najlepszej strony, podkreślając jego zalety – na przykład za pomocą języka korzyści. Jednak samo wypunktowanie mocnych stron posiadania towaru nie wystarczy. Należy to racjonalnie uargumentować i udzielić rzetelnych informacji. W końcu konsument oczekuje, że dane dobro odpowie na jego potrzeby. Dzięki temu Twój przyszły klient poczuje się bezpiecznie, a przecież to chcesz osiągnąć – przekonać go do swojego produktu.
A – Action
To ostatni krok reakcji konsumenta. Dzięki wcześniejszym działaniom udało Ci się go przekonać do zakupu Twojego towaru. Teraz pozostało tylko sprawić, by faktycznie kupił Twój produkt. Czasem bywa, że jednak klienci zaczynają mieć wątpliwości dotyczące zakupu danego produktu, dlatego dobrze umieścić na stronie informację rozwiewające wszelkie dylematy. Warto zastosować tutaj zasadę zwaną “Call to action” czyli wezwane do akcji, działania. Możesz użyć sformułowań takich jak “Kup teraz” czy “Dodaj do koszyka”, “Skorzystaj z promocji”, sprawisz tym, że klient będzie bardziej ukierunkowany na kupno towaru. Oprócz tego innym rozwiązaniem jest zaproponowanie newslettera, dzięki temu klient będzie miał na bieżąco dostęp do najnowszych ofert, a to skłoni go do akcji czyli zakupu danego dobra. Jeśli jeszcze bardziej chcesz przekonać konsumenta do zakupu, możesz umieścić na końcu tekstu sformułowanie: “Więcej o tym na naszej stronie” itp. To wszystko sprawi, że klient zakupi Twój produkt, a Ty zwiększysz swój przychód.
Model AIDA przykłady i wskazówki
Model AIDA jest bardzo przydatny w tworzeniu strategii marketingowej. Jego skuteczność sprawi, że przychody Twojej firmy się zwiększą. Jeszcze raz po kolei przyjrzyj się przykładom zastosowania tego modelu. Gdy chcesz przyciągnąć uwagę klienta postaw na niebanalne hasło reklamowe, takie, które od razu rzuci się w oczy. Możesz stworzyć reklamę, która od razu przywiedzie na myśl Twój produkt. Stwórz coś unikalnego, coś co będzie “Twoim znakiem rozpoznawczym”. Dobrze jeśli użyjesz na przykład elementów żartobliwych i błyskotliwych, takie zapadają w pamięć na długo. Potem użyj materiałów content marketingowych do tego by jak najlepiej zaprezentować swój produkt. Objaśnij korzyści wynikające z jego posiadania. Tym rozbudzisz ciekawość i zainteresujesz konsumenta Twoim towarem. Gdy już potencjalny klient odczuwa potrzebę posiadania Twojego produktu utwierdź go w tym, użyj racjonalnych argumentów i rzetelnych informacji. Zastosuj język korzyści to najlepsza recepta na rozwianie wszelkich wątpliwości potencjalnego nabywcy. W ostatnim kroku zastosuj zasadę “Call to action”. Spraw by użytkownik był przekonany w stu procentach do zakupu Twojego towaru. Wezwij go do działania. Nie bez przyczyny wszystkie sklepy internetowe na swoich stronach używają sformułowań “Kup teraz”, “Dowiedz się więcej”. To angażuje konsumenta do działania czyli kupna.
Model AIDAL
Możesz się też czasem spotkać z modelem AIDAL, L oznacza tutaj loyalty czyli lojalność. Często używają tego sklepy odzieżowe oferując program lojalnościowy, newslettery czy inne profity wynikające ze stałego członkostwa. Jest to jednak skutecznie narzędzie, gdyż sprawia, że klient faktycznie wraca, by zakupić kolejny produkt. Między klientem a firmą tworzy się więź, a to niezwykle kluczowy aspekt w działaniach marketingowych. Trudno w czasach tak ogromnej konkurencji utrzymać klienta, dlatego warto zainwestować w programy lojalnościowe dla Twoich konsumentów. To będzie dopełnienie całego procesu sprzedaży.
Jeszcze kilka słów na zakończenie – model AIDA
Warto więc zainwestować w model AIDA przy tworzeniu kampanii marketingowej. Świadomość tego, jak reaguje konsument podczas podejmowania kolejnych decyzji prowadzących do zakupu, jest kluczowa. To pozwoli Ci zyskać przewagę nad konkurencją i sprawi, że zwiększysz swój dochód ze sprzedaży produktów. Pamiętaj model AIDA to Twój klucz do sukcesu, użyj go mądrze!