Praca w marketingu to dla niejednej osoby zajęcie marzeń. Wiele osób postrzega ją w dość wyidealizowany sposób. W końcu spędzanie kilku godzin w sieci, tworzenie postów do mediów społecznościowych czy pisanie artykułów na swoje ulubione tematy brzmi doskonale. To jedna część medalu, gdyż praktycznie żadne zajęcie nie jest w 100% źródłem spełnienia i radości. Mimo tego trzeba przyznać, że marketing daje naprawdę ogromne możliwości rozwoju i często pozwala na pracę wypełnioną kreatywnymi i interesującymi zadaniami. Jednak jak zdobyć posadę na stanowisku w tej branży? I co warto wiedzieć, zanim zostanie się marketingowcem? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej na ten temat.
Na czym polega praca w marketingu?
Kiedyś marketing skupiał się przede wszystkim na reklamie produktów i usług offline. Wpływ na to miało oczywiście to, że internet i sprzedaż z jego wykorzystaniem nie były aż tak popularne. Dziś sytuacja jest całkiem odwrotna i na pewno spotkałeś się ze stwierdzeniem, że jeżeli firmy nie ma w sieci, to tak naprawdę ona nie istnieje. Oczywiście nadal są biznesy, które działają tylko i wyłącznie stacjonarnie, jednak należą one do zdecydowanej mniejszości. Ta sytuacja, której skutkiem był szybki rozwój e-commerce, sprawiła, że popyt na usługi związane z reklamą w internecie wzrósł. Dlatego aktualnie marketing na bardzo wiele różnych gałęzi – obrazowo można go określić jako drzewo, które cały czas wypuszcza nowe pędy. To jak będzie wyglądała firma i jej struktury zależy od podejścia jej właściciela. Z kolei jeśli interesuje Cię praca w marketingu jako własna działalność z pewnością pomogą Ci nie tylko branżowe książki tematyczne, ale i te o samorozwoju – https://www.osmpower.pl/ksiazki-o-samorozwoju/.
W zależności od tego, na którą gałęzi marketingu się zdecydujesz, Twoje obowiązki na stanowisku w tej branży mogą znacząco się różnić. Dziś rzadkością są już stanowiska, na których jest tylko jedna osoba zajmująca się całym marketingiem firmie. Takie sytuacje zdarzają się raczej w małych biznesach, w których działania są prowadzone na niewielką skalę. Jednak coraz więcej firm ma rozbudowane działy marketingowe, w których pracują specjaliści posiadający wiedzę z bardzo wąskich dziedzin. Mogą to być przykładowo osoby, które zajmują się wyłącznie otworzeniem scenariuszy do filmów promocyjnych lub pisaniem postów do mediów społecznościowych.

Ważną częścią działań marketingowych są także te płatne obejmujące reklamy w wyszukiwarce Google oraz portalach społecznościowych i sprzedażowych. Ta ostatnia to szczególnie szybko rozwijająca się gałąź – od Facebooka, przez Instagram i Youtube, aż po Tik Toka, LinkedIna czy Allegro.
Po jakich studiach praca w marketingu?
Aby pracować w marketingu, w większości przypadków nie są potrzebne studia. Wiele zależy od konkretnego pracodawcy, ale ich duża część nie wymaga wykształcenia kierunkowego. Musisz jednak przygotować się na to, że będą także i takie firmy, w których będzie ono wymagane. Zawsze mile widziane są kierunki pokrewne, np. filologia polska, dziennikarstwo, socjologia czy specjalizacje związane z mediami i reklamą.
Czy warto iść na studia marketing?
Zdania odnośnie do studiów marketingowych są dość mocno podzielone. Niektórzy twierdzą, że warto wybrać tę ścieżkę edukacji, aby zdobyć szeroką wiedzę z wielu różnych dziedzin związanych z tą branżą. Przeciwnicy studiów marketingowych są zdania, że zdecydowanie lepiej zainwestować w kursy, które skupiają się na konkretnym wycinku wiedzy – można z nich po prostu więcej wynieść i często przedstawiają omawiane informacje w praktyce. Dodatkowo zazwyczaj są bardziej aktualne niż program akademicki.
Nie ma więc jednej konkretnej odpowiedzi na to pytanie i musisz zastanowić się nad tym, w jakim miejscu jesteś. Jeżeli dopiero myślisz o karierze w marketingu i studia są przed Tobą, to kierunki humanistyczne mogą być dobrym wyborem. Pozwolą Ci lepiej poznać tę branżę i zastanowić się nad tym, czym konkretnie chcesz się zajmować. Ułatwią Ci też później start ze względu na praktyki odbywane w trakcie edukacji. Jeśli jednak etap studiów jest już dawno za Tobą i myślisz o przebranżowieniu się, studia mogą być nieco gorszym wyborem. Wtedy rozważ kursy. Możesz wpisać je sobie do CV i pochwalić się certyfikatami przed potencjalnym pracodawcą.
Co trzeba zrobić, aby pracować w marketingu?
Jeśli interesuje Cię to, jakie kroki podjąć, aby znaleźć pracę w marketingu, jak już wspomniałam powyżej, wszystko zależy od tego na jakim etapie swojej kariery zawodowej i ścieżki edukacyjnej aktualnie się znajdujesz. Kursy i studia to bardzo ważne elementy, które mogą ci pomóc w znalezieniu pracy. Zwróć uwagę także na opcję odbycia stażu np. w agencji marketingowej, dzięki czemu będziesz mógł się ukierunkować i odkryć, którą dziedziną marketingu tak naprawdę chcesz się zajmować.
Praca w marketingu to konieczność trzymania ręki na pulsie i bycia na bieżąco. Dlatego ważne jest, śledzenie blogów osób pracujących w branży i będących autorytetami w tej dziedzinie. Trendy w marketingu zmieniają się praktycznie każdego dnia, pojawiają się nowe informacje związane z reklamą, czy nowe rozwiązania w mediach społecznościowych, które nie mogą Cię ominąć. Dlatego musisz zdawać sobie sprawę, że aby pracować w marketingu musisz tak naprawdę być pośrodku wszystkich wydarzeń powiązanych z tą branżą. Dodatkowo musisz także śledzić informacje ze świata, które mogą mieć wpływ np. na promocję marki.
Czy warto pracować w marketingu?
Praca w marketingu ma wiele zalet. Przede wszystkim ma w sobie dużo kreatywności, dzięki czemu świetnie sprawdzi się u osób, które chcą w jakiś sposób pokazywać siebie poprzez to, co robią. W większości składają się na nią bardzo przyjemne zadania, takie jak pisanie tekstów, tworzenie grafik czy wyszukiwanie influencerów do współprac.
Ze względu na to, że marketing jest bardzo szybko rozwijającą się branżą, praca na stanowisku tego typu pozwala na rozwój i daje duże możliwości awansu, także finansowego. W marketingu dość łatwo jest się przebranżowić i jeżeli pracujesz na jednym stanowisku i posiadasz podstawową wiedzę na tematy związane ze sprzedażą, psychologią itp., to stosunkowo proste może się okazać dla Ciebie doedukowanie i rozpoczęcie pracy na innej posadzie.
Tak więc jeżeli te argumenty do Ciebie przemawiają, to odpowiedź jest twierdząca – zdecydowanie warto pracować w marketingu. Natomiast niewątpliwie nie jest to praca dla każdego i niektóre osoby po prostu mogą źle się czuć, wykonując takie obowiązki. Warto więc wziąć pod uwagę swoje indywidualne predyspozycje.
Gdzie szukać pracy w marketingu?
Pracy w marketingu szukaj na portalach z ofertami pracy z różnych branż, np. pracuj.pl, gowork.pl, olx.pl. Coraz bardziej popularną stroną sprawdzającą się do szukania pracy jest również LinkedIn. Na pewno zainteresują Cię także takie miejsca jak: rocketjobs.pl czy nofluffjobs.pl, które są dedykowane ofertom związanym z marketingiem. Nie zapomnij o dołączeniu do grup na Facebooku, w których często zamieszczane są oferty przeznaczone tylko dla tych miejsc – w ten sposób żadna propozycja Cię nie ominie!